Interview Maurizio door Sanitair- en Tegelspecialist Vakblad

Blog page
Henk Knol van vakblad STS interviewde Maurizio over de showroom. Lees hieronder het artikel:
Spadon opende in november de deuren van haar nieuwe showroom aan de Jacobus Spijkerdreef 410 in Hoofddorp. “We hebben al meer dan 40 jaar aandacht voor de mooiste Italiaanse tegels, van het kleinste mozaïeksteentje tot de grootste plaat en van composiet tot keramiek”, vertelt eigenaar Maurizio Spadon. “Dat wordt nu vertaald in deze showroom.”

Voorheen had Spadon Agenturen alleen een kantoor met magazijn. In het nieuwe pand in Hoofddorp is naast de kantoorruimte ook een uitgebreide showroom toegevoegd. Maurizio Spadon: “We bezochten in de afgelopen jaren heel structureel de interieurarchitecten. Maar deze nemen steeds meer zelf het initiatief, omdat ze op zoek zijn naar specifieke producten binnen onze collectie. Dat zorgt voor een andere dynamiek, dus we willen hen op een eigen locatie kunnen ontvangen om dergelijke producten met de juiste uitstraling aan hen en hun klanten te presenteren. Bovendien breiden we ons personeel uit met een zesde medewerker; en ook daarvoor is meer kantoorruimte nodig.”

2018 is dus het jaar van de opening van een fraaie, luxe showroom. Dus jullie hebben veel vertrouwen in de tegelmarkt?

“We hebben zeker vertrouwen in de markt en we verwachten inderdaad groei. Maar we hebben deze investeringen kunnen doen op basis van de huidige situatie, ook wanneer er geen groei zou plaatsvinden. Het waren dus heel verantwoorde investeringen.

Het zal leiden tot nog betere contacten en uitgebreidere dienstverlening aan de architecten, al blijft ons bezoek aan onze dealers en de architecten daarnaast natuurlijk bestaan. Onze showroom is ook bestemd om onze dealers te ontvangen. De doelstelling is om hier alleen noviteiten te tonen. In de showroom liggen momenteel dan ook bijna alleen producten die afgelopen jaar werden geïntroduceerd. We hebben bewust gekozen voor een showroom die 100 procent flexibel is. Geen van de getoonde materialen is vast-getegeld. Alle producten zijn binnen zeer korte tijd te wisselen. Zelfs de vloertegels liggen los op een rubberen ondergrond. Daarbij hebben we allerlei fraaie moodboards die ook flexibel kunnen worden ingedeeld. Elke keer dat er een nieuwe introductie komt, dan kunnen we daar onmiddellijk binnen de showroom plaats voor maken. Onze klanten moeten het het laatste nieuws als eerste bij ons kunnen zien.”

Hebben jullie bij deze showroom gekozen voor opstellingen per merk of voor een indeling in woonstijlen?

“Onze showroombezoekers zijn niet op zoek naar een product naar merk, maar naar een antwoord op hun vraag. Ze zijn op zoek naar een bepaalde stijl en kleur, die past in het beeld van een bepaalde inrichting waar ze mee bezig zijn, op basis van bijvoorbeeld een moodboard. Wij hebben onze showroomopstellingen dan ook ingedeeld op basis van kleur. We zien ook dat kleur weer terugkomt in de interieurwereld; en dus ook in de tegelkeuze. Roze tinten zijn nu een hot item, maar ook geel,  kobaltblauw en petrol; daarnaast is groen inmiddels al een tijdje een populaire kleur. Dergelijke trends zien we tevens in de ontwikkelingen op gebied van marmerlook en in een verschuiving naar natuursteen-look en terrazzo; als vervanger van de voorgaande vintage trend. We zien ook de Memphis-stijl, in het midden tussen kunst en interieur; ook dat heeft invloeden op de vraag naar tegels. In het merk Ornamenta is dat vertaald naar twee tegelcollecties.

Maar ook 3D is een trend binnen het interieur; daar kunnen we in de tegels vertalen naar tegels met reliëf en fraaie keramische wandtoepassingen zoals diep reliëf van 5 cm diep en allerlei patronen zoals je die ook in een woning in stoffen ziet. Onze showroom moet een afspiegeling zijn van wat er in de interieurwereld leeft. Sommige ontwikkelingen zijn wel heel trendgevoelig, maar we willen daar wel een antwoord op bieden. Individualiteit is immers een belangrijk item in de woonwereld; en we hebben binnen ons assortiment collecties en allerlei maatwerk-formaten die daar op inspelen. Quintessenza kan bijvoorbeeld -vanaf 200 vierkante meter- wandtegels in alle RAL-kleuren leveren. Maar we kunnen hier aan onze klanten allerlei custom-made oplossingen laten zien die leverbaar zijn zijn in kleine oplages. Van de meeste artikelen hebben we samples beschikbaar die direct mee genomen kunnen worden.”